יום שלישי, מאי 31, 2011

אגדת ילד הירח

שירה בן דרור, בת 13, ילידת טאן הואה בויטנאם, המתגוררת כיום באבטליון, הכינה לבית הספר עבודת שורשים על ויטנאם. בין היתר הציגה בעבודה שלה את סיפור האגדה על נער השמיים. סיפור, המוכר לויטנאמים רבים ולא מוכר כלל לויקיאו. זוהי הפעם הראשונה בה נתקלתי בסיפור בשפה העברית (תודה שירה שמצאה את התרגום - ותודה למתרגם האלמוני מהאינטרנט) ואני מביאה אותו כאן לפניכם מלווה באיור פרי ידה של שירה:


לפי המיתולוגיה הוייטנאמית, מי שחי בירח נקרא Thằng Cuội, ילד בופלו שאיבד את אבא שלו בגיל רך. הוא גדל אצל אמא שלו ובעזרת דודו, אבל הוא היה מציק לסביבה בגלל השקרים הקבועים שלו. הוא שיקר לשמיים ; הוא שיקר לכדור ארץ, ואפילו לעצמו. הוא שיקר לא בדרך זדונית, הוא עשה זאת בעיקר על מנת לשרוד.

יש הרבה סיפורים קשורים ל- Thằng Cuội. באחד מהם הוא נשלח לגבעות להביא כמה עצי הסקה. הוא מהר מאוד שוכח את המשימה שלו כאשר הוא פוגש כמה גורי נמר. אחרי ששיחק איתם זמן מה, עולה לו הרעיון הזדוני לשבור להם את הצוואר. פתאום, הוא שומע את שאגות אמם שמתקרבת אליהם בריצה. מפוחד מאד, עולה Thằng Cuội בזריזות על עץ. הנמרה מגיעה למקום ואז היא מגלה את הגורים הפגועים. היא מאוד כואבת ואז היא רואה מספר עלים בקרבת עץ פיקוס. היא לועסת את העלים, ואיתם היא מכינה תבשיל לגורים. תוך דקות ספורות, הקטנים מקבלים חזרה את הצבע לפנים ונעמדים על רגליהם. לבסוף האמא הנמרה והגורים עוזבים לביתם.

Thằng Cuội לא יכול להאמין למראה עיניו וכאשר הוא בטוח שהם הלכו, הוא מתחיל בזהירות לרדת מהעץ, לוקח שורש מהצמח הרפואי וממהר חזרה הביתה, ושם שותל את השורש. עם הזמן הוא נהיה רופא מפורסם הידוע בגלל הריפויים המופלאים שלו. יום אחד הוא מחזיר לחיים את הילדה המתה של איש עשיר, שבהכרת תודה, מציע ל-Thằng Cuội את ידה של הילדה היפה שלו והם נישאים.

הם חיים בשמחה ובאושר כבעל ואישה לזמן מה, אבל במהרה האישה מתעייפת מבעלה שדואג יותר לעץ מאשר לה. יום אחד היא כבר משתגעת מהעניין ולמרות העובדה שהוא הזהיר אותה בכמה הזדמנויות לא להזיק ולא לגעת בעץ, היא בכל זאת יוצאת ומשתינה עליו. העץ הוא כל כך נקי, שהוא מוציא את עצמו מהאדמה ועף לשמיים.

Thằng Cuội בא הביתה בזמן שהעץ ממריא לשמיים ומבלי לחשוב פעמיים הוא זורק את עצמו לכיוון העץ ותופס אותו. אבל העץ ממשיך לטוס למעלה ולוקח אותו איתו. עד עצם היום הזה הוייטנאמיים מאמינים שהוא עדיין חי על הירח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתכם?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...